Inauguracja Jubileuszu 800-lecia

Capella Musicale z Papieskiej Bazyliki Św. Franciszka w Asyżu i Orkiestra Miejska Leopolis ze Lwowa wspólnym koncertem zainaugurowała pomorski program obchodów Jubileuszu 800-lecia Zakonu Franciszkanów, nad którym honorowy patronat objął Generał Zakonu o. Marco Tasca z Rzymu. Zebraną publiczność w gotyckim Prezbiterium Kościoła Św. Trójcy w Gdańsku (08.06.2009) przywitał dyrektor Domu Pojednania i Spotkań im. Św. Maksymiliana M. Kolbego a zarazem gwardian gdańskiego klasztoru Braci Mniejszych Konwentualnych o. Roman Zioła. Zebrał nas tu św. Franciszek. Spotykając się w tym nowo odrestaurowanym gotyckim zabytku, miejscu pierwszej franciszkańskiej świątyni w Gdańsku, uczcijmy ten jubileusz duchowym i zarazem artystycznym przeżyciem, dziękując Panu Bogu za 800 lat naszej obecności i zakonnej służby – powiedział dyrektor DMK.

Wypełniona po brzegi świątyni publiczność gromkimi brawami przywitała artystów z Włoch i Ukrainy. Na początku uroczystości o. Adam Kalinowski – prowincjał zakonu odebrał jubileuszowe życzenia i podziękowania od marszałka województwa pomorskiego Jana Kozłowskiego i przewodniczącego pomorskiego sejmiku prof. Brunona Synaka. Do listu gratulacyjnego dołączone zostało wygrawerowane godło województwa z dedykacją.

Na program jubileuszowego koncertu złożyły się utwory XVIII i XIX w. autorstwa franciszkańskich zakonników w opracowaniu na chór i orkiestrę w aranżacji dyrygenta a zarazem dyrektora artystycznego Capella Musicale o. Giuseppe Magrino z Asyżu. Ostatnie zaś cztery wykonane utwory (Victimae Paschali Laudes, Salve Regina, Fratello Sole – sorella Luna i Santo e terribile) napisał sam o.Giuseppe. Blisko dwugodzinny koncert zakończył się dopiero po trzecim bisie publiczności. Należy podkreślić, że publiczność jak zawsze dopisała. W koncercie uczestniczyły zarówno osoby starsze, jak i młodzież. Nie zabrakło też całych rodzin z dziećmi.

Artystom oraz zgromadzonym za przybycie podziękował rektor kościoła Świętej Trójcy o. Tomasz Jank. Cieszę się, że nasz „mały Asyż” mógł w progach gdańskiej świątyni gościć tak wspaniałych artystów z wielkiego Asyżu.

Nagrania koncertu dokonało Polskie Radio Gdańsk.
Organizatorzy złożyli podziękowania patronom medialnym: Echu Miasta, Gościowi Niedzielnemu, Radiu Plus, serwisom Franciszkanie.pl i Wrota Pomorza. Szczególnie podziękowano Radiu Gdańsk za dokumentację muzyczną i nagranie tego niecodziennego koncertu. Niezbędnego wsparcia udzielili także nasi partnerzy a zarazem dobroczyńcy – Gdański Archipelag Kultury – Scena Muzyczna i Drukarnia Kurier z Bytowa.

Foto: 1. Capella Musicale z Asyżu i Orkiestra Miejska Leopolis ze Lwowa, 2. o. Adam Kalinowski, prowincjał Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych w Gdańsku, 3. Publiczność w Prezbiterium Kościoła Św. Trójcy, 4. stoją od lewej o. Roman Zioła, dyrektor DMK i o. Giuseppe Magrino, dyrektor artystyczny i dyrygent Capelle Musicale z Asyżu

* * * * *

Początki Capella Musicale sięgają czasów brata Juliana ze Spiry, który w roku 1230 otrzymał polecenie napisania oficjum rytmicznego na cześć św. Franciszka i który (najprawdopodobniej) był pierwszym mistrzem śpiewu nowopowstałej bazyliki. W Średniowieczu Bazylika miała wielkie znaczenie jako centrum wykonywania i tworzenia muzyki sakralnej. W jej długiej historii znane nazwiska następują po sobie, a wśród nich brat Ruffino Bartolucci d’Assisi, który zaczął praktykować tzw. chór „uderzający” (battente) lub „połamany” (spezzato), brat Girolamo Deruta, autor „Transilvano” – pierwszego i najbardziej znanego dzieła o sztuce klawiatury muzycznej (1593), ojciec Alessandro Borrini czy ojciec Domenico Stella. Ci oraz wielu innych przyczynili się do oceny oraz produkcji muzycznej całkowicie strzeżonej w bibliotece w Sacro Convento (klasztorze w Asyżu). Działalność zespołu trwa nadal dzięki zaangażowaniu młodych śpiewaków działających przy współpracy różnorakich grup muzycznych z jasnym celem animowania liturgii, ale także z pragnieniem odkrywania na nowo muzyki, która nadała blasku tej słynnej bazylice asyskiej. Spośród szerokiego wachlarza działalności i koncertów zespołu, przeprowadzanych w całych Włoszech i poza granicami (Niemcy, Hiszpania, Malta), warto wymienić zwłaszcza zaproszenie ze Świętej Stolicy: chór został poproszony, by zaśpiewać w Bazylice św. Piotra w Rzymie, obecności Jana Pawła II, z okazji Jubileuszu Artystów; wspomnieć też trzeba o koncercie z okazji 750 lecia konsekracji Bazyliki św. Franciszka, który odbył się pod dyrekcją Keri-Lynn Wilson.

Obecnie zespołem kieruje ojciec Giuseppe Marino. Brat mniejszy konwentualny, studiował u profesorów: Wolfango Dalla Vecchia (organy) i Luigia Rossi Molinari (fortepian); uzyskał magisterium z zakresu chorału gregoriańskiego na Ambrozjańskim Instytucie Papieskim Muzyki Sakralnej w Mediolanie, gdzie studiował pod okiem L. Migliavacca, L. Molfino, A. Turco, V. Donella; ukończył liczne kursy doskonalenia praktyki chóralnej. Wśród jego utworów muzycznych poświęconych liturgii znajdują się Msze, motety, hymny i inne. Spośród utworów instrumentalnych wymienić można koncerty organowe, na fagot oraz koncert na sopran i orkiestrę zatytułowany „Koncert dla Maryji”; symfonię na instrumenty smyczkowe i perkusyjne oraz muzykę fortepianową. Jest autorem utworów orkiestrowych, wśród których znajdują się dwa oratoria „Antoni z Padwy” i „Stygmaty św. Franciszka”; kantaty „Samarytanka u studni”, „Zwiastowanie”, „Jakaż radość, gdy mi powiedziano”, „Krzew ognisty”; poematy symfoniczne „Wiara i rozum”, „Ubóstwo św. Franciszka” oraz wariacje na chór i orkiestrę na temat z filmu „Brat słońce, siostra księżyc”. Publikuje dla Edizioni Francescana e Carrara; nagrał płyty dla wielu wydawnictw.

Orkiestra Miejska LEOPOLIS ze Lwowa założona została w 1996 r. Jej dyrektorem artystycznym od początku jest wiolonczelista Jarosław Myhal. Na repertuar orkiestry składają się dzieła wielu kompozytorów – od baroku po współczesność, ze akcentem na muzykę XIX i XX w., w tym kompozytorów ukraińskich. Orkiestra występowała na wielu Festiwalach oraz koncertowała – na Ukrainie, w Austrii, we Włoszech, Czarnogórze, Francji Belgii, Szwajcarii i oczywiście w Polsce. Największe koncerty i nagrania dokonała w Paryżu (w latach 1998 do 2006) w kościele Św. Trójcy (Oratoria Juliusza Massenet i Hektora Berlioza). Orkiestra współpracuje z polskimi kompozytorami i muzykami – Zbigniewem Namysłowskim, Andrzejem Konstantym Kulką i innymi. Razem z Krzesimirem Dębskim nagrali muzykę do 6 serialii i 2 filmów. Z Capella Musicale po raz pierwszy wspólnie koncertowali przed rokiem (w 2008) podczas Festiwalu Chórów we Lwowie. Po raz drugi spotykają się na w Polsce na koncertach uświetniających Jubileusz 800-lecia (Gdańsk, Oświęcim, Warszawa i Kraków).